Pre više od pet godina kao posledica procesa pridruživanja EU uvedena je obaveza svim korisnicima javnih sredstava da primene i aktivno koriste alate finansijskog upravljanja i kontrole, poznatijeg kao FUK. Doživljavajući to kao dodatan administrativni i birokratski namet, mnogi od njih čekali su da „bura“ prođe, sve do trenutka dok im kroz redovnu kontrolu finansijskih izveštaja od strane Državne Revizorske Institucije Republike Srbije na to nije skrenuta pažnja. I tada, doživljavajući FUK kao kaznu, korisnici javnih sredstava su na različite načine rešavali ovaj problem, a mnogi primenili već dobro poznat „resavski“ pristup. Forma je zadovoljena, a šta ćemo sa suštinom?
Finansijsko upravljanje i kontrola predstavlja zakonsku obavezu propisanu Zakonom o budžetu Republike Srbije, ali pre svega predstavlja sistem unutrašnjeg procesnog uređenja prilikom korišćenja i trošenja javnih sredstava i upravljanja javnim sektorom. Iako po propisu za uvođenje i primenu ovog sistema odgovara Rukovodilac KJS, odgovornost za vođenje, ažuriranje i primenu sistema FUK obaveza je svakog javnog i državnog službenika ponaosob.
Međutim, nije to najvažnije u ovoj priči. Finansijsko upravljanje i kontrola je odličan sistem koji ne samo da štiti budžet Republike Srbije, već štiti svakog pojedinačnog zaposlenog javnog i državnog službenika. Proceduralno uređenje unutrašnje organizacije rada, dovodi do lakšeg obavljanja posla, preciznije određenih nivoa i vrsta odgovornosti i uređenog sistema u kome se zna ko šta radi, na koji način radi i kako za to odgovara.
Uvođenje ovog sistema otpočinje identifikacijom poslovnih procesa, koji se dalje u sistemu formalizuju kroz procedure. Svaki poslovni proces opisan je kroz korake, opšte i posebne ciljeve, ali i kroz interne i eksterne rizike koji mogu uticati na rezultat. Na ovaj način prepoznati su svi ključni elementi procesa, koji olakšavaju razumevanje delegiranog posla i načina na koji se on odvija, granice aktivnosti (gde počinju, a gde se završavaju), ali i kroz ograničenja svih pozitivnih propisa po kojima se mora postupati. FUK insistira na zakonitosti u radu koja se ne podrazumeva, već obavezuje.
Zbog svega pomenutog, a pre svega zbog specifičnosti rada svakog pojedinačnog korisnika javnih sredstava, ovaj sistem nije moguće prepisati, ukoliko želite da on stvarno funkcioniše. FUK omogućava duboko razumevanje svrhe svake organizacije javnog sektora, važnost njene oblasti rada, ali i dragoceni uticaj svakog javnog službenika dostizanju institucionalnih ciljeva i rezultata koji stvaraju dodatnu vrednost za građane Republike Srbije.